28 wrz 2011

Poznaj tego kto Cię karmi

(foto: flickr/restlessglobetrotter)
(tekst dla portalu lokalnazywnosc.pl gdzie ukazał się pod tytułem: Lokalne systemy żywnościowe - korzyści społeczne)

Ze wszystkich zalet lokalnej żywności (czyt. Dlaczego lokalna żywność), oprócz lepszego smaku, najbardziej do mnie przemawiają korzyści społeczne. Znajomemu nie sprzedaje się byle czego bo więcej nie kupi i jeszcze ostrzeże innych w okolicy. Kupując u znajomego producenta (czy sprzedawcy, który zna producenta) polegam na autorytecie dostawcy i mogę się dowiedzieć wszystkiego czego chcę o produkcie, prosto ze źródła.

Z punktu widzenia masowych systemów sprzedaży i produkcji, jest ważne aby klient wiedział jak najmniej. W hipermarkecie się nie dowiem, kto uprawiał te warzywa i jak. Sprzyja to częstej patologii uprawy na dwa fronty: dla sprzedaży anonimowej oraz dla rodziny i znajomych. Dla sprzedaży anonimowej koszty produkcji muszą być jak najtańsze: warzywa i owoce mają być duże, dobrze wyglądające i mają się nie psuć (bo sieć supermarketów następnym razem nie kupi). Dla siebie i znajomych ma być smacznie i zdrowo - bez konserwującej chemii. Im więcej pośredników pomiędzy producentem a konsumentem, tym większa ignorancja na temat metod produkcji i gorsze decyzje zakupu.

Ktoś w Brukseli ostatnio się obudził i unijni urzędnicy robią już plany promocji lokalnych systemów żywnościowych. Poniżej wynikające z nich społeczne korzyści wymyślone przez unijnych urzędników (czytaj pełen dokument):
  • Krótkie kanały dystrybucji zwiększają interakcje między konsumentami i producentami oraz ich wiedzę o drugiej stronie i wzajemne zrozumienie. Dzięki osobistej znajomości produ­centów przez konsumentów pozwalają na budowanie stosunków opartych na zaufaniu oraz na natychmiastową iden­tyfikowalność produktów. Zapewniają one również podsta­wowy poziom niezależności żywnościowej.
  • Oferowanie lokalnych produktów: autentycznych, trady­cyjnych, oryginalnych, zrównoważonych, sezonowych lub o innych cenionych lokalnie cechach przyczynia się do spój­ności społecznej, krzewi poczucie wspólnoty oraz zachęca społeczność do zachowań przyjaznych dla środowiska natural­nego. Miejsca sprzedaży produktów lokalnych, takie jak stoiska sprzedaży bezpośredniej lub place targowe są często ogniwem procesu włączenia społecznego i integracji zawodowej dla konsumentów, producentów i sprzedawców.
  • Zgodnie z filozofią ruchu Slow Food dotyczącą społecz­ności zrównoważonej żywności (Sustainable Food Communi­ties) konsumenci mają podstawowe prawo do lokalnie produ­kowanej, smacznej i zdrowej żywności. Ruch ten uważa również, że społeczności te powinny być połączone w globalną sieć. Szybki dostęp do  świeżych produktów w ramach sprzedaży produktów lokalnych przyczynia się do poprawy zdrowia publicznego dzięki zróżnicowaniu odżywiania i zachowaniu wszystkich walorów organicznych produktów żywnościowych (walory te zmniejszają się w systemach długo ­terminowej konserwacji).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz